Erik Levlin, Miljöutredare, den 8 februari 2003
Åländsk
utredningsserie 2003:2, ISSN 0357-735X.
luftföroreningar på Åland
Innehållsförteckning
Sammanställning av luftföroreningsutsläpp
Global Uppvärmning
”Växthuseffekten”
Luftutsläppsberäkning
med emissionsfaktorer
Uppvärmning och
elkraftproduktion
Jordbrukets
djurhållning och gödselhantering
|
Koldioxid CO2 ton/år |
Kolmono-oxid CO ton/år |
Kolväten ton/år |
Kväveoxider ton/år |
Svavel-dioxid SO2 ton/år |
||
|
Metan CH4 |
Övriga NMVOC* |
Lustgas N2O |
Övriga NOX |
|||
Avlopp och avfall |
4 658 |
0,97 |
609 |
16 |
7,03 |
0, 86 |
0,41 |
El och värme |
84 056 |
94,9 |
11,7 |
20,3 |
4,51 |
101 |
96,4 |
Vägtrafik |
49 501 |
1 795 |
13,4 |
203 |
7,67 |
331 |
1,15 |
Övrigt** |
18 900 |
10,7 |
625 |
0,64 |
68,0 |
10,7 |
6,41 |
Total |
157 116 |
1 902 |
1259 |
239 |
87,6 |
444 |
104 |
Sjötrafik |
268 715 |
121 |
3,60 |
10,8 |
7,20 |
2 225 |
835 |
Total |
425 826 |
2 023 |
1263 |
250 |
94,8 |
2 661 |
939 |
Utsläpp av föroreningar till luft på Åland fördelat på olika utsläppskällor redovisas
i tabell 1. Dessa är beräknade genom att utsläppen beräknats
från olika samhällssektorer som vägtrafik, sjötrafik, el- och värmeproduktion,
avlopps- och avfallshantering samt jordbruk och industri. Dessa beräkningar
redovisas i separata kapitel för de olika sektorerna. Dessutom finns ett
kapitel om de emissionsfaktorer som kan användas för att beräkna utsläpp av
luftföroreningar. Av de redovisade luftföroreningarna bidrar koldioxid CO2, metan
CH4 och dikväveoxid N2O till klimatförändring genom global
uppvärmning, kallat ”växthuseffekten”. Utsläpp av dessa gaser redovisas i nästa
kapitel. Andra föroreningar som kväveoxider och svaveldioxid skapar surt regn
genom att de i atmosfären oxideras till salpetersyra respektive svavelsyra.
Diagrammet i figur 1 visar CO2-utsläpp per capita för Åland, jämfört med andra länder. Koldioxidutsläpp per capita för Åland är 16,4 ton/år, varav 6,1 ton/år (37 %) är från utsläpp från andra källor än sjöfarten. Om enbart utsläpp från land räknas, är åländska utsläpp relativt låga jämfört med andra länder. Till detta bidrar att Åland inte har större tung industri, elkraften importeras till större delen och transporter sker till större del sjöledes. Dock, om utsläpp från sjötrafiken i farleder på åländskt vatten inkluderas, är åländska utsläpp räknat per capita höga jämfört med andra länder. Största delen av sjötransporterna utgörs dock av genomfartstrafik mellan Sverige och Finland. |
|
GWP, Global UppvärmningsPotential.
Växthusgaser som koldioxid CO2, metan
CH4 och dikväveoxid N2O absorberar värmeutstrålningen från
jordytan, vilket medför att en ökad halt växthusgaser i atmosfären gör att
världens medeltemperatur ökar. Hur stor uppvärmning som en gas åstadkommer beror på dess förmåga att
absorbera värmestrålning och hur länge den stannar i atmosfären innan den
försvinner. Detta uttrycks i GWP, Global UppvärmningsPotential, som gasens uppvärmningseffekt relativt
uppvärmningseffekten för koldioxid. De viktigaste växthusgaserna med globala uppvärmningspotentialer i CO2 ekvivalenter visas i tabell 2, och kan beräknas med formeln:
Den dominerande bidraget
i Europa till den globala
uppvärmningen, 80 %, utgörs
av CO2-utsläpp. Utsläpp av CH4 och N2O bidrar
vardera med 10 % i CO2-ekvivalenter. Utsläppen av
övriga växthusgaser som HFC (fluorkolväten), FC (fluorkarboner) och
svavelhexafluorid SF6 är så små att de, trots ofta höga globala uppvärmningspotentialer, tillsammans bidrar med
mindre än 1 % i CO2-ekvivalenter.
Uppvärmningspotentialerna för kol-fluorföreningar som fluorkolväten och fluorkarboner är högst varierande beroende på den
kemiska formeln för den specifika föreningen.
Växthusgas |
GWP1001 |
|
|
Koldioxid (CO2) |
1 |
Förbränning av fossila
bränslen |
Trafik och uppvärmning |
Dikväveoxid (N2O) |
296 |
Gödslad jordbruksmark |
Lantbruk |
Metan (CH4) |
23 |
Utsöndring från idisslande
boskap |
Lantbruk och Avfallshantering |
HFC (fluorkolväten) |
Beror på typ av förening |
Läckage från kylskåp,
värmepumpar m m |
|
FC (fluorkarboner) |
Föroreningar vid
aluminiumframställning |
|
|
Svavelhexafluorid (SF6) |
22 200 |
Läckage från tyngre
elektrisk apparatur |
|
1 GWP100 (Global
Warming Potential) Global uppvärmningspotential i CO2-ekvivalenter i ett
hundraårsperspektiv,
Källa: IPCC Intergovernmental
Panel on Climate Change. Work group 1, Third Assessment Report (http://www.ipcc.ch/pub/wg1TARtechsum.pdf, Tabell 3 sid. 47)
2 Statens Naturvårdsverk (http://www.naturvardsverket.se/dokument/fororen/klimat/vaxthus.html)
Tabell 3. De 6 växthusgaserna med utsläpp till luft från Åland inkl sjöfart för år
2001.
Växthusgas |
Utsläpp från Åland |
GWP100 (CO2-ekvivalenter) |
Koldioxid (CO2) |
425 826 ton |
425 826 ton |
Metan (CH4) |
1263 ton |
29 047 ton |
Dikväveoxid (N2O) |
95 ton |
28 069 ton |
HFC (fluorkolväten) |
100 kg CO2-ekv/inv. |
2 600 ton |
FC (fluorkarboner) |
2 kg CO2-ekv/inv. |
52 ton |
Svavelhexafluorid (SF6) |
0 kg CO2-ekv/inv. |
0 ton |
Summa |
|
485 594 ton |
Den globala uppvärmningspotentialen,
GWP, för utsläpp av luftföroreningarna fördelat på olika utsläppskällor och växthusgaserna koldioxid, metan och
lustgas redovisas i tabell 4. Figur 2 visar den procentuella fördelning på olika
utsläppskällor och växthusgaser. När andra gaser än koldioxid, där sjöfarten
står för 64 %, tas med i beräkningen medför de stora emissionerna av metan och
lustgas från jordbruket att sjöfartens bidrag till den globala
uppvärmningspotentialen blir ca 58 %. Sjötrafikens stora bidrag ger dock att
för Åland står koldioxiden för 90 % av den globala uppvärmningspotentialen
jämfört med 80 % som är koldioxidens totala bidrag till
uppvärmningspotentialen.
Tabell 4. Global uppvärmningspotential, GWP, i ton CO2–ekvivalenter, fördelad på
bidrag från olika växthusgaser och utsläppskällor
|
Koldioxid CO2 |
Metan CH4 |
Lustgas, dikväve-oxid N2O |
GWP |
Per Capita |
||
|
Ton/år |
ton/år |
GWP |
ton/år |
GWP
|
||
Avlopp och avfall |
4
658 |
609 |
8 146 |
2 375 |
20
754 |
0,80 |
|
El och värme |
84 056 |
11,7 |
268 |
4,51 |
1
334 |
85
685 |
3,29 |
Vägtrafik
|
49
501 |
13,4 |
307 |
7,67 |
2
269 |
52
078 |
2,00 |
Jordbruk*
|
— |
625 |
14 368 |
68,0 |
20 128 |
53 527 |
1,33 |
Övrig
oljeförbränning
|
18 900 |
0,21 |
5 |
0,43 |
126 |
19 031 |
0,73 |
Från land
|
157
116 |
1259 |
28
964 |
88,6 |
26
231 |
212
017 |
8,15 |
Sjötrafik |
268
710 |
3,60 |
82,8 |
7,20 |
2
132 |
270
925 |
10,42 |
Total |
425 826 |
1263 |
29 047 |
94,8 |
28 069 |
482 942 |
18,57 |
|
GWP (CO2-ekv.) |
CO2-ekv./capita |
CO2-ekv./BNP |
Transport |
323002
ton |
12,42
ton/inv. |
395,35
ton/MEUR |
Hushåll |
79809
ton |
3,07
ton/inv. |
97,69
ton/MEUR |
Lantbruk |
48917
ton |
1,88
ton/inv. |
59,87
ton/MEUR |
Industri |
33865 ton |
1,30 ton/inv. |
41,45 ton/MEUR |
För att bedöma
emission av luftföroreningar som CH4, N2O, NOX,
CO och SO2 kan emissionsfaktorer användas om inga andra uppgifter
finns om utsläppets storlek. Utsläpp av CO2 och SO2 kan
beräknas från bränslets kol och svavelinnehåll. Förbränningstemperaturen samt
bränslets kväveinnehåll bestämmer NOX-utsläpp, varvid högre temperatur ger mer NOX.
Utsläpp
av NOX och SO2
kan dock reduceras genom rökgasrening. Om inga mätningar på utsläpp av
föroreningar kan utsläpp av en förorening uppskattas genom att den förbrukade
mängden bränsle multipliceras med en emissionsfaktor. De emissionsfaktorer som används
baseras på erfarenhet av hur mycket föroreningar som vanligtvis bildas t.ex.
vid förbränning och hur mycket som tas bort genom rening. Emissionsfaktorer som används i olika länder kan
därför variera betydligt. Nedanstående Tabell 6 visar emissionsfaktorer för uppvärmning genom
oljeförbränning från Naturvårdsverket och SCB i Sverige, jämfört med
emissionsfaktorer från Storbritannien och USA. I denna studie används om inga andra uppgifter
finns tillgängliga Naturvårdsverket och SCB faktorer. Dessa är uppdelade på
olika bränslen och användningsområden. För CO2, CH4, N2O
och NMVOC (andra kolväten än metan), finns faktorer för användning för 1;
Industri, 2; Bostäder, 3; Fjärrvärme och 4; El, och för NOX,
CO och SO2 för 1; Gasturbin och dieseldrift, 2; Bostäder, service
m.m. och 3; Övrig förbrukning.
Tabell 6. Exempel på emissionsfaktorer som används för beräkning av utsläpp till luft från uppvärmning i Sverige1, i UK, Storbritannien2,
samt i USA för metan och dikväveoxid3.
|
CO2 |
CH4 |
N2O |
NOX |
CO |
SO2 |
NMVOC |
Lätt eldningsolja, egen panna kg/GJ |
75,3 |
0,001 |
0,002 |
0,05 |
0,05 |
0,03 |
0,002 |
kg/ton
(42,4 GJ/ton) |
3193 |
0,042 |
0,085 |
2,12 |
2,12 |
1,27 |
0,085 |
Tung eldningsolja, fjärrvärme kg/GJ |
76,2 |
0,002 |
0,005 |
0,10 |
0,025 |
0,18 |
0,003 |
kg/ton
(42,4 GJ/ton) |
3225 |
0,085 |
0,212 |
4,24 |
1,06 |
7,62 |
0,127 |
UK Burning oil, domestic kg/ton |
3150 |
0,309 |
0,027 |
2,21 |
0,16 |
0,42 |
0,133 |
US EPA kg/GJ |
|
0,01 |
0,006 |
|
|
|
|
1.
Naturvårdsverket och SCB, Utsläpp
till luft i Sverige. Serie MI 18 – Miljövård
SM 0201 ISSN 1403-8978. (http://www.scb.se/sm/MI18SM0201.pdf)
2.
UK Greenhouse Gas, Inventory,1990 to 2000, Annual
Report for submission under the Framework Convention on Climate Change, (http://www.aeat.co.uk/netcen/airqual/naei/annreport/annrep99/)
3.
USA EPA (Environmental Protection Agency) 430-R-02-003, Inventory of
U.S.
Greenhouse Gas Emissions and Sinks: 1990-2000.
Vägtrafikens
bidrag till luftutsläpp på Åland kan bedömas med utgångspunkt från en modell
över vägtrafikemissioner i Finland framtagna av VTT[3].
Tabell 7 visar vägtrafikemissioner 2001. Resultaten finns även
fördelad på olika fordonsslag, varav man kan räkna ut fördelningen på diesel
och bensin (se tabell 8).
|
CO |
HC* |
NOx |
PM* |
CH4 |
N2O |
SO2 |
CO2 |
Bränsle |
Mkm/år |
Huvudvägar |
164
298 |
22
191 |
23
125 |
1
420 |
828 |
490 |
97 |
4
393 338 |
1
399 293 |
16
672,440 |
Matarvägar |
156
043 |
17
909 |
52
062 |
2
466 |
1
616 |
950 |
126 |
6
638 915 |
2
113 139 |
31
646,720 |
Total |
320 341 |
40
100 |
75
187 |
3
886 |
2
443 |
1439 |
224 |
11
032 252 |
3
512 432 |
48
319,160 |
Källa: LIISA 2001.1 Calculation
Software VTT. *HC är kolväten och PM är
luftburna partiklar.
|
CO |
HC* |
NOx |
PM* |
CH4 |
N2O* |
SO2 |
CO2 |
Bränsle |
Mkm/år |
Diesel: |
19
267 |
5
940 |
41
612 |
3
757 |
287 |
251 |
55 |
5
744 052 |
1
824 709 |
13
744,597 |
Ej diesel: |
301
074 |
34
160 |
33
575 |
128 |
2
157 |
1188 |
169 |
5
288 199 |
1
687 722 |
34
574,563 |
Total: |
320 341 |
40 100 |
75 187 |
3 885 |
2 444 |
1439 |
224 |
11 032 251 |
3 512 431 |
48 319,160 |
Källa: LIISA 2001.1 Calculation
Software VTT *HC är kolväten och PM är
luftburna partiklar.
Diesel används mer i tyngre fordon som lastbilar och bussar medan ej diesel
är bensin som mest används i personbilar. Bränsleförbrukning per km är 0,15
liter för diesel och 0,07 liter för ej diesel. På Åland såldes år 2001 7180 m3
dieselolja (6067 ton) och 14217 m3 bensin (10663 ton). En del av
bensinen används för arbetsmaskiner och båtar, i Finland 4 % respektive 2,7 % (Kari Mäkelä, VTT Building and Transport). Användning av småbåtar är större på
Åland än i Finland, varför användningen till båtar uppskattas till 5 %.
Bensinförbrukningen för fordonstrafik reduceras därför med 9 %, vilket blir
9703 ton. På Åland används för drivmedel mer bensin (62 %) än diesel (38 %),
medan i riket används mer diesel (52 %) än bensin. Skillnaden beror på att en
stor del av Ålands transporter sker som sjötrafik med färjor, vilket i större
utsträckning reducerar de tyngre transporterna som oftare sker över längre
distanser än resor med personbil. En uppskattning för Åland (se tabell 9) erhålls om siffrorna i tabell 8 räknas om för de mängder drivmedel som distribueras
på Åland. I tabellen redovisas utsläpp av CO, HC, NOx, PM, CH4, N2O, SO2 och CO2, varvid HC är kolväten
och PM är luftburna partiklar. I rapporten i övrigt redovisas kolväten som
metan CH4 och övriga
kolväten NMVOC, varvid halten NMVOC är halten HC reducerad med metanhalten. Den globala uppvärmningspotentialen från
vägtrafiken kan beräknas till 52 158 ton CO2-ekvivalenter.
|
CO |
HC* |
NOx |
PM* |
CH4 |
N2O |
SO2 |
CO2 |
Bränsle |
Mkm/år |
Diesel |
64 |
20 |
138 |
12,49 |
0,95 |
0,83 |
0,18 |
19 098 |
6 067 |
45,700 |
Ej diesel |
1 731 |
196 |
193 |
0,74 |
12,40 |
6,83 |
0,97 |
30 403 |
9 703 |
198,775 |
Total |
1
795 |
216 |
331 |
13,23 |
13,35 |
7,67 |
1,15 |
49 501 |
15
770 |
244,475 |
*HC är kolväten och PM är luftburna partiklar.
Även om sjötrafiken spelar en stor betydelse för Ålands egna transporter
utgör sjötransporterna på farleder på åländskt vatten till största delen av
genomfartstrafik för transporter mellan Sverige och Finland. Det kan därför
diskuteras hur stor andel av sjötrafikens utsläpp som skall räknas till Åland.
Tabell 10 och figur 3 visar sjörutter med reguljär fartygstrafik som passerar Åland. Det finns även
planer på att rutten Kapellskär
– Paldiski skall gå in till Mariehamn när Estland blir medlem i EU. För trafiken till
hamnar i Åbo och Nådendal som inte kommer från Sverige finns det andra farleder
som inte passerar Åland (se figur 3). Farleden från Nådendal via Utö har ett djup på 13
m, medan farleden västerut genom Åland har ett djup på 9 m. Enligt
Sjöfartsverket[4] var trafiken
1998 på farleden från Åbo och Nådendal till Nagu 7500 – 10 300 fartygpassager.
På farleden från Nagu västerut genom Åland var trafiken 5000 – 7500 passager.
Farleden från Nagu söderut via Utö passerades av 2000 – 5000 fartyg, farlederna
mot nordväst från Nagu samt mot sydost öster om Nagu av 700 – 2000 fartyg och
den östvästliga farleden norr om Utö av färre än 200 fartyg. Enligt tabell 10 trafikeras farleden från Långnäs till Nagu med 7026
fartygspassager per år och från Långnäs mot Mariehamn av 6402 passager, vilket
ligger inom det intervall som uppgivits av Sjöfartsverket.
Tabell 10. Rutter och rederier för färjetrafik som passerar åländskt vatten 2001.
Silja Line har 4 fartyg i trafik mellan Finland och Sverige, 2 på rutten Åbo–Åland–Stockholm/Kapellskär
och 2 på rutten
Helsingfors–Mariehamn–Stockholm. Utsläpp från Silja Lines fartyg redovisas i Silja Lines miljöredovisning.
Tabell 11 visar fördelning av utsläpp av NOX, SO2 och CO2 för de rutter som passerar Åland.
Fartygen använder en tjockolja med en svavelhalt som inte överstiger 0,5 % och
en dieselolja med en svavelhalt som inte överstiger 0,2 %. På Silja Europa och
Silja Festival har katalysatorer installerats på huvudmotorerna som reducerar
NOx-utsläpp från 17 till under 1 g/kWh. Vatteninjektionsteknik
har installerats på Silja Serenades och Silja Symphonys huvudmotorer, vilket
reducerar NOx-utsläpp till ca 5,5 g/kWh.
1 Helsingfors–Mariehamn–Stockholm █ Finland 1
160 333 105 500 █ Sverige 340 104 33 000 2
Åbo–Åland–Stockholm/Kapellskär █ Finland 700
338 84 700 |
|||||
211 079 |
Fartyg |
Rutt |
BRT |
Olja* |
CO2 |
NOx |
CO |
SOx |
HC |
PM |
Amorella |
Stockholm-Åbo |
34 384 |
7931 |
24983 |
416 |
23 |
79 |
3 |
9 |
Isabella |
Stockholm-Åbo |
34 937 |
8793 |
27699 |
461 |
25 |
89 |
3 |
10 |
|
Stockholm-Åbo |
69 321 |
16724 |
52682 |
877 |
48 |
168 |
6 |
19 |
Gabriella |
Stockholm-Helsingfors |
35 492 |
2354 |
7415 |
124 |
7 |
24 |
1 |
3 |
Mariella |
Stockholm-Helsingfors |
37 860 |
2174 |
6847 |
59 |
6 |
22 |
1 |
2 |
|
Stockholm-Helsingfors |
73 352 |
4528 |
14262 |
183 |
13 |
46 |
2 |
5 |
Rosella |
|
16 850 |
1677 |
5283 |
88 |
5 |
13 |
1 |
2 |
Ålandsfärjan |
Kapellskär-Mariehamn |
6 172 |
915 |
2882 |
48 |
3 |
5 |
0 |
1 |
Totalt |
|
165 695 |
23844 |
75109 |
1196 |
68 |
231 |
8 |
27 |
Totalt
CH4 ton |
N2O ton |
|||||||
8 |
5 |
0,074* |
0,148* |
1,48* |
6474 |
|||
26 |
22* |
0,110* |
0,220* |
2,20* |
6 867 |
|||
8 |
7* |
0,035* |
0,069* |
0,69* |
2 595 |
|||
89 |
77* |
0,386* |
0,771* |
7,71* |
28 905 |
|||
280 |
673 |
1,002* |
2,003* |
20* |
75 085 |
|||
231 |
1196 |
1,010* |
2,020* |
68* |
75 738 |
|||
26* |
52* |
0,262* |
0,524* |
5,24* |
19 632 |
|||
668 |
2032 |
2,878 |
5,755 |
105,3 |
216 670 |
|||
835 |
2225 |
3,601 |
7,203 |
121,4 |
270 958 |
Vid Lotsbroverket i Mariehamn som är dimensionerat
för en belastning på 30.000 personekvivalenter, behandlas avloppsvatten i tre
steg; mekaniskt, kemiskt och biologiskt. Större delen av anläggningen är
lokaliserad i ett bergrum där luftnings– och avsättningsbassängerna är belägna.
År 2001 behandlade verket 1,95 milj. m3
avloppsvatten innehållande 423
ton BOD7 (biologiskt syrebehov uppmätt vid 7 dagars mätning). COD
(kemiskt syrebehov) är ca dubbla BOD[6],
vilket ger 845 ton COD. COD för primärslam är ca 1,8 g syre/g biomassa vilket
ger 529 ton TS (torrsubstanshalt) biomassa. TOC (totalt innehåll av organiskt
kol) är ca 40% av COD vilket ger 339 ton TOC som kan bilda 1242 ton koldioxid
(TOC x 44/12). Energiinnehållet är 3,48 kWh/kg COD vilket ger 2,78 GWh. Vid
nedbrytning av biologiskt material bildas gaser som koldioxid och i syrefri miljö
även metan och svavelväte. Biomassan minskar dels genom nedbrytning i syrerik
miljö i aktivslamsteget varvid det blir ett utsläpp av koldioxid och genom
nedbrytning till biogas i rötkammaren.
Verket producerade 649 ton TS avloppsslam (23192 m3, TS 2,8 %). Överskottsslam tas ur processen i
försedimenteringen. Andelen oorganisk substans efter rötning brukar vara ca 30
%, varför andelen före rötning är ca 20 % (rötningsgrad 40 %), vilket ger 520
ton biomassa, eller 936 ton COD (1,8 g syre/g biomassa). Den vid rötningen i
syrefri miljö producerade biogasen användes för att täcka verkets eget
energibehov, varför den påverkar övriga emissioner genom en lägre konsumtion av
olja och el. Då metangasen bränns omvandlas den till koldioxid motsvarande den
mängd som skulle ha bildats vid nedbrytning i syrerik miljö. Av 575 ton TS
biomassa omvandlades 41 % till biogas (189 ton) vilken eldades och omvandlades
till 562 ton koldioxid och 1,33 GWh energi. Producerad mängd biogas (219 106 m3) har ett
energivärde på 6 kWh/m3, vilket ger 1,31 GWh. I rötslammet finns 339 ton TS biomassa, som vid
fortsatt nedbrytning av slammet kan bilda 653 ton koldioxid med ett presumtivt
energiutbyte på 1,92 GWh, som dock inte utnyttjas eftersom slammet komposteras.
Tabell 17 visar en sammanställning över biomassans förändring
vid avloppsreningen. Av tabellen är mängden biomassa som slam större före
rötningen än i inkommande avloppsvatten, vilket visar på osäkerheterna vid
beräkningen. En mer noggrann analys av processen skulle behövas för att ge
bättre världen. Men då avloppssektorn ändock utgör en mindre del av utsläppen
av luftföroreningar, är noggrannheten tillräcklig jämfört med den osäkerhet som
finns vid beräkningarna i övrigt.
Tabell 17. Biomassans
förändring vid avloppsrening och slamrötning i Lotsbroverket år 2001.
Steg |
Biomassa |
BOD |
COD |
TOC |
Koldioxid |
Energi |
Inkommande avlopp |
470 ton |
423 ton |
847 ton |
338 ton |
1242 ton |
2,95 GWh |
Utgående avlopp |
25 ton |
23 ton |
45 ton |
18 ton |
66 ton |
0,16 GWh |
Avgår i aktivslamsteget |
??? ton |
??? ton |
??? ton |
??? ton |
??? ton |
??? GWh |
Slam från avloppsrening |
< 445 ton |
< 400 ton |
< 800 ton |
< 320
ton |
< 1175 ton |
< 2,7 GWh |
Slam till rötkammaren |
520 ton |
468 ton |
936 ton |
374 ton |
1372 ton |
3,25 GWh |
Avgår som biogas (41 %) |
213 ton |
191 ton |
383 ton |
154 ton |
562 ton |
1,33 GWh |
Slam från rötkammaren |
307 ton |
276 ton |
552 ton |
220 ton |
809 ton |
1, 92
GWh |
Av biogasen producerades i dieselgeneratorer 0,178
GWh elenergi, vilket är ca
20 – 25 % av Lotsbroverkets årsförbrukning. En dieselgenerator har ca 30 % effektivitet i
energiomvandlingen vilket medför att metan motsvarande 0,59 GWh (ca 100 000 m3)
användes till elproduktion. Förbränning av biogasen beräknas ge ett utsläpp på
562 ton CO2.
I Chipsfabriken i Haraldsby renas ett
flöde på 108 733 m3 avloppsvatten varvid 3235 m3 (17% TS
ger 550 ton TS) slam erhålls. Slamproduktionen utgörs av 394 ton TS rötslam,
vilket motsvarar 580 ton TS råslam före rötning (20 % oorganisk substans och 40
% rötningsgrad) och 156 ton TS råslam. Vid lagring av avvattnat avloppsslam
avgår koldioxid, metan, lustgas och ammoniak. RVF Utveckling[7]
har utfört emissionsmätningar varur de beräknat emissionen av metan till 3,13
kg/ton TS och lustgas till 5,0 kg/ton TS. Slammet från Chipsfabriken och
Lotsbroverket är tillsammans 1200 ton TS. Förutom Lotsbroverket finns det ett
antal mindre reningsverk runt om på Åland. Reningsverket på Föglö producerar 12
ton slam som deponeras på Föglös soptipp. Kommuner på fasta Åland som Finström
skickar sitt slam till Lotsbroverket. Ca 6000 m3
externt slam (10 % TS ger 600 ton TS slam) från några reningsverk och privata
anläggningar mottas årligen vid en mottagningsstation vid
"Rökerirondellen", där det blandas med avloppsvattnet. För
att beräkna emissioner från slamhantering på Åland (se tabell 18) uppskattas den totala slammängden till 1400 ton TS.
Emissionsfaktorerna används för att beräkna utsläpp av andra föroreningar som
bildas vid förbränning av bildad biogas. Troligtvis är svaveldioxidutsläppet
högre än beräknat då biogasen innehåller en hel del svavelväte.
Tabell 18. Emissioner från förbränning av biogas och emissioner från nedbrytning av rötslam (ton/år) år 2001
beräknat på en total slammängd på 1400 ton TS.
|
CO2 |
CH4 |
N2O |
NOX |
CO |
SO2 |
NMVOC |
GWP |
Biogasbränning |
1200 |
0,014 |
0,027 |
0,68 |
0,68 |
0,41 |
0,041 |
1209 |
Från rötslam |
1800 |
4,382 |
7,000 |
— |
— |
— |
— |
4062 |
Totalt |
3000 |
4,396 |
7,027 |
0,68 |
0,68 |
0,41 |
0,041 |
5271 |
Avfallsdeponier
Ålands största avfallsdeponi är Svinryggens deponi. Emission till luft
uppkommer genom nedbrytning av avfall som lagts på deponin. År 2001 deponerades
på Svinryggen 220 ton slaktavfall, 80 ton fett och 13 ton fiskslam vilket ger
313 ton biologiskt avfall (736 ton koldioxid och 1,74 GWh energi). Deponigas (huvudsakligen metan) produceras
genom nedbrytning av biologiskt avfall. För att bedöma mängden bildad gas
användes ett dataprogram LandGEM (Landfill Gas Emission Model) från EPA, USA:s
Miljöskyddsmyndighet[8].
Gas som består av ca 50 % metan och 50 % koldioxid bildas i ca 20 till 30 år
efter deponeringen genom nedbrytning av cellulosa i det deponerade avfallet.
Omvandling av cellulosa till metan är en långsam process då cellulosan skyddas
av lignin som först måste brytas ner.
Svinryggens
deponi anlades 1960 och under de första 15 åren deponerades årligen mellan 3000
till 4000 ton avfall varefter det deponerade avfallet ökade från 6000 ton till
10 600 ton år 1992[9]. Därefter har avfallsmängderna
minskat betydligt till 2557 ton år 2001. Hur mycket som lagts på Svinryggen år 1996, 1997
och 1999 – 2001 framgår av tabell 19. Detta
ger att från 1960 till 2001 har totalt 247 000 ton avfall har deponerats på
Svinryggen. Med dessa data som ingångsvärden kan emissioner år 2001 beräknas
med LandGEM till 363 ton metan och 995 ton koldioxid (se tabell 20).
Tabell 19. Mängd avfall
(i ton) deponerat på Svinryggen 1996, 1997* och 1999-2001.
Svinryggens deponi |
1996 |
1997 |
1999 |
2000 |
2001 |
Industriavfall,
ton |
3172 |
3703 |
1 439 |
1 492 |
943 |
Hushållsavfall,
ton |
1943 |
1747 |
1 162 |
998 |
368 |
Byggavfall,
ton |
289 |
298 |
441 |
806 |
382 |
Träavfall,
ton |
— |
— |
114 |
129 |
196 |
Fyllnadsmaterial,
ton |
— |
— |
357 |
69 |
172 |
Ris/trädgårdsavfall,
ton |
— |
— |
267 |
147 |
79 |
Slaktavfall,
ton |
255 |
446 |
419 |
336 |
220 |
Fettavskiljare,
ton |
75 |
42 |
76 |
140 |
80 |
Fiskslam,
ton |
14 |
5 |
0 |
79 |
13 |
Lökskal,
ton |
— |
— |
0 |
7 |
55 |
Slam o
gallerrens, ton |
93 |
119 |
47 |
42 |
46 |
Asbest,
ton |
8 |
18 |
45 |
6 |
4 |
Övrigt |
334 |
323 |
— |
— |
— |
SUMMA: |
6183 |
6665 |
4 366 |
4 250 |
2 557 |
* Källa: Avfallsplan för
Mariehamns stad 03.08.1998.
Tabell 20. Beräkning av emissioner från Svinryggens deponi 2001
beräknad med LandGEM.
|
CO |
NMVOC |
CH4 |
CO2 |
ton/år |
0,178 |
9,4 |
363 |
995 |
m3/år |
153 |
2631 |
543 500 |
543 500 |
Vid Svinryggens
deponi som tar emot avfall från Mariehamn och Jomala, som har 54 % av Ålands
befolkning, deponerades år 1992 60 % av avfallet på Åland9 och resten på andra deponier på Åland. Numera
har många andra deponier på Åland stängts och en stor mängd avfall har skickats
till energiåtervinning i Uppsala och till deponering i Nådendal (se tabell 21). År 1998 sändes 464 ton till i Uppsala. Ålands
renhållning samlade 2001 in avfall från Mariehamn, Eckerö, Geta, Hammarland,
Jomala, Lemland, Lumparland, Saltvik, Sottunga och Vårdö (21790 inv. 84 % av
Ålands befolkning). Den totala avfallsmängden för Åland bör därmed ha varit
ytterliggare ca 1400 ton. På Föglös soptipp deponerades 350 ton. Om dessa 1400
ton deponeras på mindre soptippar på Åland är den mängd som deponeras på
Svinryggen 60 % av den totala deponerade mängden. För att få en uppskattning för
hela Åland bör emissionerna räknas upp med 2/3, vilket ger 1658 ton koldioxid
och 605 ton metan.
Tabell 21. Ålands Renhållnings avfallshantering inklusive deponi och
energiåtervinning.
|
1999 |
2000 |
2001* |
Energiåtervinning |
|
|
|
Industriavfall
Uppsala |
|||
Hushållsavfall
Uppsala |
739 ton |
1 219
ton |
1 163
ton |
Övrigt |
275 ton |
289 ton |
232 ton |
SUMMA: |
2 368 ton |
2 821 ton |
2 941
ton |
Deponering
på Svinryggen |
4 366 ton |
4 250 ton |
2 557 ton |
Övrig
Deponering på Åland |
103
ton |
28
ton |
0 ton |
Deponering
i Nådendal |
26 ton |
100 ton |
1871 ton |
TOTALT |
6863 ton |
7199 ton |
7369 ton |
* Avfall från 10 kommuner med
21790 invånare (84 % av Ålands befolkning).
Deponigas skall
samlas upp och antingen facklas, eller används som energikälla. Den globala
uppvärmningspotentialen av metan är 21 gånger koldioxidens. Förbränning av 1
ton metan producerar 2.75 ton koldioxid. Därför ger uppsamling och förbränning
av 1 ton metan en global uppvärmningsfördel på 18,25 ton koldioxidekvivalenter.
Dock, då det vid förbränning bildas kväveoxider, som har en global
uppvärmningspotential som är 310 gånger koldioxidens, reducerar kväveoxiderna
den globala uppvärmningsfördelen. För att kväveoxiderna skall ge en större
global uppvärmningseffekt än den obrända deponigasen, krävs att det vid
förbränningen bildas mer än 59 kg kväveoxider per ton koldioxid. Vid fackling
av naturgas bildas 22 kg/ton CO2.
Täckning av en
avslutad deponi reducerar koldioxidutsläppet. Täckningen består av två lager,
underst ett tätskikt med mycket låg permeabilitet med ett skyddskikt av jord
ovanpå. Om tätskiktet är tillräckligt tätt kan inte vatten tränga ner i
deponin, vilket hämmar gasbildningen. Vid vattenhalter mellan 20 % och
vattenmättat är gasbildningen proportionell mot vattenhalten medan det under 20
% vattenhalt finns för lite vatten för de bakteriella processerna[10].
Om tätskiktet skadas i ett senare skede när deponin åldras kan
vattengenomträngningen öka och gasbildning uppkomma. Skyddsskiktet av jord
reducerar metanmängden genom att metan oxideras av bakterier i jorden och
omvandlas till koldioxid och vatten. Om all metangasen oxideras till koldioxid
blir utsläppen från deponier ca 2000 ton CO2. Den gas som facklas
bildar även 60 kg kväveoxider, 180 kg kolmonoxid och 150 kg andra
kolväten än metan per ton metan.
Uppvärmning med oljepanna
Utsläpp från uppvärmning kommer dels från utsläpp från förbränning av olja
för uppvärmning av enskilda hus och dels från förbränning för fjärrvärme i
Mariehamn. Enligt Statistisk årsbok för Åland
(tabell 5.11) värms 4013 hus med olja (och gas) varav 3612 är bostadshus och
enligt statistik från Finska Olje‑ och gasbranschens centralförbund (se
tabell 22) värms 4026 hus med olja (och gas) varav 3375
fristående hus, 58 radhus och 175 flerbostadshus. Totalt såldes 41 009 m3
lätt eldningsolja år 2001. En stor del av eldningsoljan används dock för annat
som fartygsdrift och annan industriell verksamhet. Enbart Landskapsstyrelsens
färjor förbrukar 7358 m3.
För att bedöma oljeförbrukningen för de hus som värms med olja kan
statistik från SCB över oljeförbrukningen per kvadratmeter i småhus år 2000 som
enbart värms med olja med fördelning efter uppvärmd boyta användas (se tabell 23).
Om oljebehovet sätts till 25 l/m2, och de 4024 fastigheter som värms
med olja har tillsammans 816 469 m2, ger det en total oljeförbrukning på 20 412 m3
(17 146 ton).
Tabell 22.
Uppvärmning av hus på Åland år 1999.
Hustyp |
Uppvärmning |
Antal hus |
Byggnadsyta, m2 |
Yta per hus, m2 |
1 Fristående hus |
1 Olja och gas |
3 375 |
456 245 |
135 |
|
2 Fjärrvärme |
126 |
25 112 |
199 |
|
3 Elvärme |
2 029 |
261 228 |
129 |
|
4 Trä och torv |
1 480 |
171 284 |
116 |
|
5 Övrigt |
549 |
47 194 |
86 |
|
6 Totalt |
7 559 |
961 063 |
127 |
2 Radhus |
1 Olja och gas |
58 |
32 251 |
556 |
|
2 Fjärrvärme |
9 |
4 181 |
465 |
|
3 Elvärme |
97 |
34 597 |
357 |
|
4 Trä och torv |
1 |
84 |
84 |
|
5 Övrigt |
4 |
0 |
0 |
|
6 Totalt |
169 |
71 113 |
421 |
3 Flerbostadhus |
1 Olja och gas |
175 |
99 872 |
571 |
|
2 Fjärrvärme |
100 |
110 371 |
1104 |
|
3 Elvärme |
35 |
18 521 |
529 |
|
4 Trä och torv |
1 |
150 |
150 |
|
5 Övrigt |
8 |
4 076 |
510 |
|
6 Totalt |
319 |
232 990 |
730 |
4 Övrigt |
1 Olja och gas |
416 |
228 101 |
548 |
|
2 Fjärrvärme |
98 |
176 138 |
1797 |
|
3 Elvärme |
1 102 |
123 244 |
112 |
|
4 Trä och torv |
204 |
14 981 |
73 |
|
5 Övrigt |
936 |
74 248 |
79 |
|
6 Totalt |
2 756 |
616 712 |
224 |
5 Totalt |
1 Olja och gas |
4 024 |
816 469 |
203 |
|
2 Fjärrvärme |
333 |
315 802 |
948 |
|
3 Elvärme |
3 263 |
437 590 |
134 |
|
4 Trä och torv |
1 686 |
186 499 |
111 |
|
5 Övrigt |
1 497 |
125 518 |
84 |
|
6 Totalt |
10 803 |
1 881 878 |
174 |
Källa: Olje- och gasbranschens
Centralförbund (http://www.oil.fi/index.asp?site=OPK).
Boyta m2: |
-85 |
86-100 |
101-120 |
121-140 |
141-160 |
161-200 |
201- |
Samtliga |
Oljebehov l/m2: |
33 |
30 |
24 |
25 |
20 |
22 |
21 |
25 |
Källa:
SCB Statistiska Centralbyrån (http://www.scb.se/statistik/en0102/en0102tab2.asp).
Fjärrvärme
I Mariehamn värms ca 480 fastigheter
med fjärrvärme som till största delen levereras från Ålands Energi. En del av
fjärrvärmen kommer från Mariehamns Bioenergis fliseldade kraftverk. Vid
produktion av el i dieselkraftverk kan överskottsvärmen tas tillvara och
används som fjärrvärme. Den ringa elproduktionen medför dock att värmen år 2001
i huvudsak har producerats genom att bränna 6116 ton tung eldningsolja i panna,
vilket gav 71 GWh värme. Detta resulterade i ett utsläpp av 19 265 ton CO2
och 60 ton SO2 (beräknat
från bränslets svavelhalt 0,49 %). Pannan
har en brännare av lågtryckstyp och är försedd med partikelavskiljare. Att försäljningen av tung eldningsolja
2001 enbart var 4400 m2 kan förklaras av en del av den olja som
brändes 2001 kan vara levererad tidigare år.
Uppvärmning
med biobränslen
Även eldning
med biobränslen ger upphov till luftföroreningar. Mängd koldioxid producerat
genom förbränning av biobränslen räknas dock inte, då det motsvarar den mängd
koldioxid som bundits från luften då bränslet producerats. Andra
luftföroreningar som uppkommer vid bioeldning måste dock räknas med.
Biobränslen i form av bark och flis används i fliseldade fjärrvärmevärk samt
även som ved för uppvärmning av enskilda hus. Ålands
Skogsägarförbund (AB Skogen) har en panna som används
för värmeleverans till Godby Fjärrvärme. Pannan som ger 10 GWh fjärrvärme per
år eldades med ca 5100 ton bark och flis (8,2 MJ/kg) under en drifttid på 7000
timmar/år. Mariehamns Bioenergi har en panna på 6 MW, som används för
värmeleverans till Mariehamns fjärrvärmenät. Pannan som eldades med ca 52
000 m3 sågspån, bark, rotreduceringsflis och grot (0,7 MWh/m3) levererade 36,4 GWh varmvatten år 2001. För uppvärmning av
enskilda hus med total yta på 186 499 m2 (se tabell 22) bedöms att det krävs ett värmebehov på 50 GWh. Totalt ger därmed bioenergin 96 GWh värme
per år.
Elproduktion
Av 251 GWh
förbrukad elenergi år 2001 producerades ca 1 GWh genom förbränning av olja.
Åland Energi har 4 dieselkraftverk på sammanlagt 28 MW och 2 gasturbiner på 12
MW vardera. 2001 förbrukades för dieseldrift 76 ton tung brännolja (diesel 1
och 2) och 20 m3 lätt brännolja (diesel 3), samt 89 m3
jetbränsle för de två gasturbinerna. Gasturbiner används för att klara
effektoppar när elförbrukningen är ovanligt hög. Detta medförde ett utsläpp på
494 ton CO2. Förbränning av den tunga dieseloljan som innehåller 0,49
% S gav 745 kg SO2. Den största delen av den förbrukade elen importeras, 210 GWh från Sverige
och 26 GWh från Finland. Kabeln till Sverige är dimensionerad för en överförd
effekt av 80 MW. Förbindelsen till Finland, som har en kapacitet på 5 – 10 MW,
kan inte försörja hela Åland ens under låglasttid. 14 GWh producerades med
vindkraftverk. Att producera den importerade elkraften (236 GWh) med åländska
dieselkraftverk, skulle förbruka 55 500 m3 olja, samt
öka elkraftens globala uppvärmningspotential till 164 213 ton CO2-ekvivalenter,
vilket är större än vägtrafikens bidrag på 53 973 ton CO2-ekvivalenter.
Eftersom överskottsvärme från elproduktion kan återanvändas för fjärrvärmeproduktion,
skulle dock uppvärmningen bidrag till den globala uppvärmningspotentialen
sjunka med 20 138 ton CO2-ekvivalenter. Av figur 5 som visar oljeförbrukning för el och värmeproduktion
år 1996 till 2001, framgår att de år då Åland energi producerar el med
dieselkraftverken är behovet av olja för uppvärmning mindre. Därför är det
motiverat att samredovisa utsläpp från uppvärmning och elproduktion. Av
elförsäljningen på Åland år 2001 gick 43 % till enskilda kunder, 21 % till
servicenäringen, 14 % till offentlig sektor, 13 % till förädlingsindustrin och
9 % till jordbruket.
|
Elproduktionsenheter
|
Figur 5.
Oljeförbrukning för Åland Energis el- (dieselkraftverk) och värmeproduktion år
1996-2001, samt elproduktion med olja 1997-2001.
Totalt
Med Naturvårdsverket och SCB:s
emissionsfaktorer som används i Sverige kan utsläpp från uppvärmning och
elproduktion på Åland beräknas (se tabell 24).
Tabell 24. Emission från uppvärmning och elproduktion
(ton/år) år 2001
beräknat med Naturvårdsverket och SCB:s emissionsfaktorer.
|
GWh |
Olja |
CO2 |
CH4 |
N2O |
NOX |
CO |
SO2 |
NMVOC |
GWP |
Oljepanna |
202 |
17 146 |
64 297 |
0,727 |
1,45 |
36,3 |
36,3 |
21,8 |
2,18 |
64
762 |
Panna biobränsle |
50 |
— |
— |
5,40 |
0,900 |
19,8 |
27,00 |
7,2 |
9,00 |
392 |
Fjärrvärme olja |
72 |
6 116 |
19 265 |
0,518 |
1,29 |
25,9 |
6,47 |
60,0* |
0,777 |
20 138 |
Fjärrvärme biobr. |
46 |
— |
— |
5,01 |
0,835 |
18,4 |
25,1 |
6,68 |
8,35 |
364 |
Total uppvärmning |
370 |
23 262 |
83 562 |
11,7 |
4,48 |
100 |
94,9 |
95,7 |
20,3 |
85
196 |
Elproduktion |
1,85 |
158 |
494 |
0,010 |
0,023 |
1,0 |
0,067 |
0,75* |
0,017 |
502 |
Total |
372 |
23 420 |
84 056 |
11,7 |
4,51 |
101 |
94,9 |
96,4 |
20,3 |
85 697 |
* Beräknat från bränslets svavelhalt
0,49 %
Metan
Jordbrukets
bidrag till luftutsläpp förutom emissioner från oljeförbränning, kommer från
djurhållning och gödselhantering. Metan utsöndras vid bakteriell nedbrytning av
växtmaterial och foder i magen hos idisslande boskap och från djurens gödsel.
Emissioner från djurhållningen kan beräknas genom att antalet djur
multipliceras med en emissionsfaktor. Det finns dels emissionsfaktor för
utsläpp av magbildat metan och dels för gödselbildat. Med användning av
statistik över antalet djur på Åland och emissionsfaktorer kan utsläpp av metan
från jordbrukets djurhållning beräknas (se tabell 25) till 625 ton, varav 557 ton är magbildat och 68 ton
är gödselbildat. Nötkreaturen bidrar med 90 % av den bildade metangasen.
Mjölkkorna släpper ut 275 ton metan och med 14 161 ton producerad mjölk medför
det en emission av 19 g metan per liter mjölk.
Tabell 25. Emission av metan från djurhållning beräknat från emissionsfaktorer år
2001.
|
Antal djur |
Magbildat metan |
Gödselbildat metan |
Summa |
||
|
på Åland |
kg/djur,år* |
kg/år |
kg/djur,år* |
kg/år |
metan kg/år |
Mjölkkor |
2146 |
115 |
246790 |
13 |
27898 |
274688 |
Övrig boskap |
5471 |
48 |
262608 |
6 |
32826 |
295434 |
Nötkreatur |
7617 |
|
509398 |
|
60724 |
570122 |
Svin |
1654 |
1,5 |
2481 |
3 |
4962 |
7443 |
Hönor |
8335 |
0 |
0 |
0,078 |
650 |
650 |
Får |
5073 |
8 |
40584 |
0,19 |
964 |
41548 |
Hästar |
254 |
18 |
4572 |
1,4 |
356 |
4928 |
|
|
|
557035 |
|
67656 |
624691 |
*Källa: UK Greenhouse Gas, Inventory,1990 to 2000, Annual
Report for submission under the Framework
Convention on Climate Change (http://www.aeat.co.uk/netcen/airqual/naei/annreport/annrep99/).
Lustgas,
dikväveoxid
Lustgas bildas genom kväveomsättningen av gödsel i jordbruksmark, framför allt i
denitrifikationsprocessen. Med hjälp av emissionsfaktorer kan kväveomsättningen från djurens gödsel
beräknas till 529 ton kväve (se tabell 26). Hur mycket av detta kväve som ombildas till lustgas
beror hur gödseln hanteras. Om gödseln sprids direkt minimeras omvandlingen.
Vid hantering av gödseln i flytande form erhålls en emission av 1 g lustgas per
kg kväve och vid lagring och hantering av gödseln i fast form kan en emission
av 20 g lustgas per kg kväve erhållas. En emission av 20 g lustgas per kg kväve
ger att Ålands husdjurshållning skulle ge ett utsläpp av lustgas på 10 ton och
1 g lustgas per kg kväve ger 0,5 ton.
Tabell 26. Kväveomsättningen från djurhållning beräknat från emissionsfaktorer.
|
Antal djur på Åland |
kg N/djur,år* |
kg N/år |
Mjölkkor |
2146 |
93,8 |
201294 |
Övrig boskap |
5471 |
47 |
257137 |
Nötkreatur |
7617 |
|
458434 |
Svin |
1654 |
7 |
11578 |
Hönor |
8335 |
0,5 |
4168 |
Får |
5073 |
9,2 |
46672 |
Hästar |
254 |
32 |
8128 |
|
|
|
528977 |
*Källa: UK Greenhouse Gas, Inventory,1990 to 2000, Annual
Report for submission under the Framework
Convention on Climate Change (http://www.aeat.co.uk/netcen/airqual/naei/annreport/annrep99/).
Till detta
tillkommer lustgas bildat från kvävegödsling med handelsgödsel och nedplöjning
av växtmaterial. I Sverige beräknar LRF[11]
utsläpp av växthusgaser från Sveriges jordbruk till 159 000 ton metan och 15
750 ton lustgas. Utsläppet av
lustgas beräknas till en tiondel av utsläppet av metangas. Om detta även gäller
för Åland skulle det motsvara ett utsläpp på 63 ton lustgas. Enligt utsläppsstatistik
redovisade för Sverige2 bidrar gödslingen av Sveriges 2 746 929 hektar
åkermark med en emission av 13 510 ton lustgas, vilket är 4,918 kg per hektar.
Åland har en åkermark på 13 850 hektar, vilket med 4,918 kg per hektar ger
68,12 ton lustgas. Emissionen av lustgas från gödsling av åkermark bedöms
därför uppgå till 68 ton.
Utöver den olja
som används för uppvärmning används olja även för traktorer och arbetsredskap i
jordbruk och industri och för industriella processer. År 2001 såldes 41 000 m3
lätt eldningsolja och 4400 m2 tung eldningsolja. Tung eldningsolja
innebär att oljan har så hög viskositet att den måste värmas upp för att kunna
pumpas. Av den lätta eldningsoljan används ca 20 000 m3 till uppvärmning
varvid 21 000 m3 (17 640 ton) återstår för annat. En stor del av
detta används troligtvis som drivmedel för sjöfarten, varför det är en mycket
grov uppskattning att bedöma hur mycket som används för jordbruk och
industriella processer. Om en tredjedel (6 000 ton) används för övriga ändamål
som jordbruk och industriella processer medför det ett utsläpp av
luftföroreningar enligt tabell 27. Redovisad oljeförbrukning i industrin uppgår till 2
428 ton olja. Chips AB fabrik i Haraldsby förbrukade 1 955 ton olja (26,3 GWh)
till bl.a. en ångpanna och friteringsugnar för potatischips. Ålands
Centralandelslag som har mejeri och bageri i Jomala förbrukade 260 ton olja,
Rafael AB förbrukade 138 ton för asfalttillverkning och Ålands fiskodlare
förbrukade 75 ton olja.
Tabell 27. Emission av
luftföroreningar (ton/år) för övrig oljeförbränning år 2001.
Olja |
CO2 |
CH4 |
N2O |
NOX |
CO |
SO2 |
NMVOC |
GWP |
6000 |
18 900 |
0,214 |
0,427 |
10,67 |
10,67 |
6,41 |
0,641 |
19 037 |
Tabell 28. Pannor vid Chips
ABp fabrik i Haraldsby.
|
Hetoljepannor |
Ångpanna |
Avfallstork
|
Gaspanna |
Summa |
||
Effekt |
3,48 MW |
3,25 MW |
1,16 MW |
1,16 MW |
2 MW |
0,5 MW |
11,55 |
Bränsle* |
Brännolja
|
Brännolja
|
Brännolja
|
Brännolja
|
Gas |
Propan |
|
mängd (ton/år) |
760 |
1011 |
95 |
89 |
245 |
10 |
2210 |
Svavel (kg/år) |
1288 |
1591 |
139 |
139 |
— |
— |
3157 |
Producerad energi per år |
32,53 TJ 9 GWh |
43,27 TJ 12 GWh |
4,07 TJ 1,1 GWh |
3,81 TJ 1,1 GWh |
10,47 TJ 2,9 GWh |
0,43 TJ 0,12 GWh |
94,59 TJ 26,3 GWh |
* Värmevärde 42,8 GJ/ton.
[3] VTT Building and Transport, Road traffic exhaust emissions calculation software LIISA 2001.1, (http://lipasto.vtt.fi/lipastoe/liisae)
[4] Sjöfartsverket, Skärgårdshavets Sjöfartsdistrikt, Örö Farled Miljökonsekvensernas
Bedömningsrapport, Åbo 2002, sida 14, karta 2, (http://www.vyh.fi/sve/politik/mkb/arkiv/svf/oro_rapport_01.pdf).
[5] Rikumatti Levomäki, Environmental aspects
in regular Finland-Åland-Sweden passenger/car ferry traffic,
Sjöfartsbranschens Utbildningscentral, Åbo Universitet, ISBN: 951-29-1197-3, ISSN: 0782-3622, Åbo 1998.
[6] Enligt N.F. Gray (Water Technology,
1999 ISBN 0 340 67645 0) är COD mellan 1,25 och 2,5 gånger BOD
[7] Emissioner av metan, lustgas och ammoniak
vid lagring av avvattnat rötslam. RVF Utveckling 02:15 ISSN 1103-4092
[8] Programmet kan hämtas på: http://www.epa.gov/ttncatc1/dir1/landgem.zip
[9] Åländsk utredningsserie 1994:1,
Samordning av avfallshanteringen på Åland, bilaga 2.
[10] Christensen, T.H. and
Kjeldsen, P., “Basic Biochemical Processes in Landfills,” Sanitary Landfilling:
Process, Technology and Environmental Impact, Academic Press, San Diego, CA,
pp. 29-49 (1989).
[11] LRFs miljöredovisning: http://www.lrf.se/pavag/miljoredovisning/2000/Klimatgaser.pdf