Skatteindrivning, slaveri och moralisk förebild
(In English)

På medeltiden fanns det ingen fast huvudstad utan kungen reste runt med hovet i Sverige och bodde periodvis på olika kungsgårdar där fogdarna lagrade det som dom samlat in från bönderna. När det var slut på en kungsgård reste man vidare till nästa kungsgård. Det hade inte fungerat i ett varmare klimat där det som fogdarna samlat in inte kan lagras någon längre tid utan att fördärvas. Och om lagringstiden är alltför kort slutar skatteuppbördssystemet att fungera, varvid det inte går att finansiera ett rike genom att taxera ut skatt från bönderna.

Det kan tyckas märkligt att det bland de med mörk hudfärg är vanligare att man har den krigförande vite slavägaren med judiska och afrikanska slavar som moralisk förebild, vilket inte är lika vanligt bland de med ljus hudfärg. Detta beror dock på att skillnaden i solinstrålning mellan olika delar av världen som skapat skillnad i hudfärg före 1900-talet även påverkade härskarnas möjlighet att genom skatteindrivning finansiera riken. I norr med svagare solinstrålning som ger ljus hudfärg, där klimatet är kallare och livsmedel kunde lagras längre tid utan att förstöras kunde härskarna skapa riken genom beskattning av jordbruket. De flesta arbetade inom jordbruket med att producera livsmedel, varför skatterna främst utgjordes av jordbruksprodukter som fördelades till de som arbetade i rikets tjänst, främst inom krigsmakten.

I tropiska Afrika däremot med starkare solinstrålning som ger mörk hudfärg och ett varmare klimat, kunde livsmedel inte lagras lika lång tid utan att förstöras, varför det var svårare att skapa riken genom beskattning av jordbruket. Det behövs fler fogdar som måste besöka byarna oftare för att driva in skatt som fick in mindre mängd vid varje besök som snabbare måste förmedlas till de som skall försörjas med den indrivna skatten. Vid alltför korta lagringstider blev skatteindrivningen olönsam och kunde därför inte användas av härskare för att skapa riken. Istället kunde härskare skapa riken som finansierades med slaveri genom att ta fångar och exportera dem som slavar varvid inkomsterna användes för att finansiera den arme som behövs för att erövra och försvara riken. Då slavexport gav större inkomst än beskattning av jordbruket kunde härskare som exporterade slavar besegra de som försökte skapa riken genom beskattning av jordbruket. För att rättfärdiga slavexporten valde härskarna läran med den krigförande slavägaren som profet och moralisk förebild. För att minska risken att tas som fångar och bli sålda som slavar blev även folket tvungna att bekänna sig till härskarnas lära med krigförande slavägaren som moralisk förebild varför det blev vanligt bland de med mörk hudfärg att ha den krigförande slavägaren som moralisk förebild.

I regioner med ett kallare klimat som i Europa där riken kunde finansieras genom beskattning av jordbruket hade inte härskarna behov av en lära för att rättfärdiga slaveri. Istället valde härskare som oftast kommit till makten och skapat riken genom segrar i krig, läran med den korsfäste Guds son som dog på ett kors för våra synder och återuppstod på tredje dagen, för att framstå som mer goda och därmed bli accepterade av folket. Härskarna kunde dessutom visa hur goda dom var genom att förbjuda slaveri, varvid slaveriet 1335 avskaffades i Sverige. Det medförde att det blev vanligare bland de med ljus hudfärg att ha den korsfäste Guds son som moralisk förebild. Den tekniska utveckling som uppkom av att slavar ersattes av lejd arbetskraft sedan slaveri på medeltiden förbjöds i vår del av världen ledde fram till en industriella revolutionen och den västerländska civilisationens framgångar. Många anser att den västerländska civilisationens framgångar beror på lutheransk arbetsmoral. En förutsättning för att denna arbetsmoral skulle uppkomma var att slaveriet hade upphört, för om arbete är något som utförs av slavar så hade det inte blivit någon luthersk arbetmoral. Att andra delar av världen inte fick en motsvarande utveckling beror på att slaveriet avskaffades långt senare. I stora delar av världen där man har den krigförande slavägaren som profet och högsta moraliska förebild och härskare som finansierade sina riken med slavexport, såg man inte slaveri som något negativt som skall avskaffas, varför man missade den utveckling som vi fick i vår del av världen. Slaveriet fanns där kvar in på 1800/1900-talet då den västerländska imperialismen tvingade dem att stänga slavmarknaderna, vilket gav en värld uppdelad i rika I-länder och fattiga U-länder.

Att det var svårare att skapa riken i regioner med varmare klimat än i kallare medförde att de spanska erövrarna hittade inga större riken i Sydamerika förutom Inkariket i Andernas berg där klimatet p.g.a. hög höjd över havet är kallare. Även i de etiopiska bergen i Afrika där klimatet p.g.a. hög höjd över havet är kallare fanns ett rike som kunde finansieras genom beskattning av jordbruket varför härskarna där kunde välja läran med korsfäste som moralisk förebild. Härskarna i Afrika kunde exportera slavar till slavmarknaderna i mellanöstern och Nordafrika men någon motsvarande exportmarknad fanns inte för eventuella slavexporterande härskare i Sydamerika, varför Spanien och Portugal med en liten grupp erövrare utan att möte stort motstånd kunde på 1500-talet dela upp Sydamerika. Om Spanien och Portugal hade behövt skicka de Spanska och Portugiska arméerna för att erövra Amerika hade de inte varit genomförbart. Arméerna behövdes i Europa för att kriga mot morerna och andra europeiska härskare och hur skulle man försörjt stora arméer i Amerika. Svårigheten att lagra livsmedel i tropiskt klimat medförde att de plantager européerna hade i Amerika producerade produkter som var mindre ätbara för vare sig makro- och mikroorganismer och som därför gick att lagra som socker, tobak och bomull och därmed kunde skeppas till försäljning i Europa. Mindre ätbara produkter är dock inte användbara för att lokala härskare skulle kunna skapa riken baserat på beskattning av jordbruket. Att det inte gick att beskatta folket i centrala Afrika var något även kung Leopold av Belgien fick erfara när han efter kongressen i Berlin 1884 fick ett eget rike i Afrika. Man hittade en produkt, gummi, som kunde lagras och exporteras, men det var inte något för folket livsnödvändig produkt så det fanns ingen inhemsk gummiproduktion som kunde utgöra grund för skatteindrivning, varvid man tillgrep inhumana metoder för att tvinga folket att producera gummi. Importen av ohälsosamma produkter som socker och tobak från kolonierna i Amerika är inte som vänstern tror grunden till välståndet i Europa. Slavägare i Amerika blev visserligen rika men för folket i Europa hade det snarat en negativ inverkan. Det var avskaffandet av slaveriet på medeltiden som gav förutsättningar för att skapa välstånd till det Europeiska folket. 

Den transatlantiska slavhandeln uppkom när europeiska härskare med kolonier i Amerika upptäckte att det fanns slavexporterande härskare i Afrika som sedan lång tid tillbaka exporterat slavar till arabvärlden. Araberna efterfrågade främst kvinnor att ha som sexslavar och kastrerade män som hade högre värde än okastrerade. Den stora efterfrågan på kvinnliga slavar medförde att Krimtatarerna vid sina räder på den rysk/ukrainska landsbygden ofta dödade männen för att ta kvinnor som fångar för att säljas på osmanska slavmarknader, vilket upphörde när Ryssland 1783 erövrade Krim. Europeiska riken med kolonier i Amerika behövde manliga slavar för arbete på plantagerna i Amerika, varför de afrikanska slavexporterande härskarna kunde sälja män till européerna och kvinnor till araberna. Därmed ökade inkomsterna för de slavexporterande härskarna i Afrika och därmed deras möjlighet att försvara sina riken. Dock sedan Brittiska Parlamentet 1807 förbjöd slavhandeln och brittiska örlogsskepp började jaga slavskepp upphörde inkomsterna för de slavexporterande härskarna i Afrika, varefter européerna kunde erövra och dela upp Afrika.

Avkristningen och skapandet av det mångkulturella samhället har medfört att andelen som har den korsfäste som moralisk förebild har minskat medan andelen som har den krigförande slavägaren som moralisk förebild har ökat. Därför använder vänstern diskriminering p.g.a. hudfärg som en förklaring till problem i samhället för att betydelsen av moralisk förebild som gett upphov till en värdegrund som skapat IS-"resenärer", gruppvåldtäkter och förnedringsrån inte ska uppmärksammas. Män med en moralisk förebild som vid erövringen av Khaybar 628 dödade alla män för att ta deras kvinnor som sexslavar, kan se det som harmlöst att ta en kvinna som tillfällig sexslav, istället för att göra som hans moraliska förebild gjorde, döda hennes man och ta henne som permanent sexslav. Moralisk förebild har större betydelse för vilket samhälle vi får än hudfärg.

Erik Levlin

Docent, teknologie doktor.

http://www.levlin.se